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dc.contributor.authorChulvi, Vicente
dc.contributor.authorRoyo, Marta
dc.contributor.authorRuiz-Pastor, Laura
dc.contributor.authorBort-Martinez, Marina
dc.contributor.authorMulet, Elena
dc.date.accessioned2021-10-11T11:08:55Z
dc.date.available2021-10-11T11:08:55Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.isbn978-84-09-34228-0
dc.identifier.issn2695-5067
dc.identifier.urihttp://dspace.aeipro.com/xmlui/handle/123456789/2926
dc.descriptionPrevious studies have demonstrated that humour as external stimulus, applied before the idea generation phase, leads to more creative results. This paper explores how to integrate humour into the design method itself, beyond using it as an external factor, with the aim of encouraging creativity. For this reason, the set of generative questions QuChaNe has been chosen as a design method. The guidelines identified to integrate humour are: selection of a humorous theme that fits with the design method and the designers, obtaining the unexpected and transforming the serious requirement foreseen into a humorous one, keeping the intention. Considering these guidelines, a new version of the QuChaNe questions has been generated. The study compares the creativity, understood as the combination of novelty, usefulness and feasibility, of the final ideas obtained when applying the original set of questions with the questions with the integrated humour. The results point to more novel results when humour is integrated, but less feasible, leading to no significant differences in creativity in general, although it would be interesting to replicate the experiment with other humorous themes in different populations in order to make the conclusions more robust.es_ES
dc.description.abstractEstudios previos demuestran que el humor como estímulo externo, aplicado antes de la fase generativa de ideas, da lugar a resultados más creativos. Este trabajo explora cómo integrar el humor en el propio método de diseño, más allá de utilizarlo como un factor externo, con el objetivo de fomentar la creatividad. Para ello se ha elegido como método de diseño el conjunto de preguntas generativas QuChaNe. Las pautas identificadas para integrar el humor son: selección de un tema humorístico que encaje con el método y los diseñadores, obtención de lo inesperado y transformación del requisito previsto en uno humorístico, manteniendo la intención. Considerando estas pautas, se ha generado una nueva versión de las preguntas QuChaNe. En el estudio se compara la creatividad, entendida como la combinación de novedad, utilidad y factibilidad, de las ideas finales obtenidas al aplicar el conjunto de preguntas original con las modificadas para integrar el humor. Los resultados apuntan a unos resultados más novedosos cuando se integra el humor, aunque menos factibles, lo que lleva a no percibir diferencias significativas en la creatividad en general, si bien sería interesante replicar el experimento con otros temas humorísticos en poblaciones diferentes para darle mayor robustez a las conclusiones.es_ES
dc.language.isoeses_ES
dc.subject03- Ingeniería de Producto, Procesos y Diseño Industriales_ES
dc.titleIntegración del humor en una metodología basada en preguntas generativas (QuChaNe) como desbloqueo creativo. Caso de estudio: Universitat Jaume Ies_ES
dc.title.alternativeIntegrating humour into a design methodology based in generative questions (QuChaNe) for unblocking creativity. Study case: Universitat Jaume Ies_ES
dc.typeArticlees_ES


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  • CIDIP 2021 (Alcoy) [166]
    XXV Congreso Internacional de Dirección e Ingeniería de Proyectos (Alcoy, 2021)

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