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dc.contributor.authorGarzón Aguirre, Luis Alfonso
dc.contributor.authorFERNANDEZ MIRANDA, MARÍA
dc.contributor.authorCorrales Buelvas, Amelia Margarita
dc.date.accessioned2023-10-28T09:41:39Z
dc.date.available2023-10-28T09:41:39Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.isbn978-84-09-55466-9
dc.identifier.issn2695-5067
dc.identifier.urihttp://dspace.aeipro.com/xmlui/handle/123456789/3523
dc.descriptionExperience curves are found in all the activities of living beings, especially in those that must be acquired by the being or individual, who has to go through a learning process to master routine tasks such as acquiring manual dexterity, having logical thinking, and in general all the processes that are the domain of human beings, which is what concerns us in this research. This project is based on the premise that "In order to compete efficiently, it is essential to accumulate experience", which is why it deals with the conceptualization and mathematical model of the experience curve, represented through a hypothetical problem of a duel between the business organizations A, B, C, D, with a product called Best Known One, Two, Three and Four, respectively. The methodology consists of carrying out the calculations corresponding to the experience curve. From this, the annual production volume and the product's manufacturing cost are determined, with the sole purpose of illustrating the mathematical model of the experience curve. In this way, with the information obtained, strategies are established by means of the comparison of prices and costs. Keywords: Competitiveness; experience; efficiencyes_ES
dc.description.abstractLas curvas de experiencias se encuentran en todas las actividades de los seres vivos, en especial en aquellas que deben ser adquiridas por el ser o el individuo, que tiene que pasar por un proceso de aprendizaje para dominar tareas rutinarias como adquirir destreza manual, tener lógica del pensamiento y en general todos los procesos que son de dominio de los seres humanos, que es lo que nos compete en esta investigación. El presente proyecto nace de la premisa “Para competir eficientemente es indispensable acumular experiencia” por lo cual, aborda la conceptualización y el modelo matemático de la curva de experiencia, representada a través de un problema hipotético de duelo entre las organizaciones empresariales planteadas A, B, C, D, con producto denominado Best Known One, Two, Three y Four, respectivamente. La metodología consiste en realizar los cálculos correspondientes a la curva de experiencia y a partir de ello se determina, el volumen anual de producción y el costo de fabricación del producto, con la única finalidad de ilustrar el modelo matemático de la curva de experiencia, y de esta manera con la información obtenida se establecen estrategias por medio de la comparación de precios y costos. Palabras clave: Competitividad; experiencia; eficienciaes_ES
dc.language.isoeses_ES
dc.subjectBuenas prácticas y casos de empresaes_ES
dc.titleLAS CURVAS DE EXPERIENCIA COMO CONTENIDO MACRO DE LAS CURVAS DE APRENDIZAJE Y SU APLICACIÓN EN LA PLANEACIÓN EMPRESARIALes_ES
dc.title.alternativeEXPERIENCE CURVES AS MACRO CONTENT OF LEARNING CURVES, PROCESS TIMES AND APPLICATION OF HYPOTHESIS TESTING IN BUSINESS PLANNINGes_ES
dc.typeArticlees_ES
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.61547/3522


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